tisdag 29 januari 2013

Müsli och smycken

Smyckesbeställningarna rullar in och jag älskar det! Roligt att pärla och att skapa. Kommer nog aldrig att släppa scrappandet då det är riktigt roligt, men nu är jag inne i en helt annan period och det måste man få unna sig. Så för mig är det smycken. Pärlor. Vill börja med Makrame, tror de flesta har testat att göra så kallade vänskapsband när de var små. Ni vet när man knyter knutar i rader. Min tanke är att väva in pärlor, sätta dit en tag och göra personliga smycken. Kanske borde man göra ett antal och ställa sig på någon loppis eller så. Kanske borde sätta igång och sy lite nu innan våren också. Har varit ett längre uppehåll nu och det gillar jag verkligen inte.

Har blivit ordentligt förkyld och legat däckad ett par dagar och för mig som ständigt är i farten är detta ren tortyr. Att gå upp för vår trappa här hemma (13 steg) gör mig andfådd... Så ni kan gissa hur det är att ta hand om grabbarna samtidigt. Rösten sprack efter bara en dag och energin till att försöka uppfostra dessa vildar är en pärs!

Men men, idag fick jag lite energi och ställde mig för att göra egen müsli, på LCHF-vis. Jag använde följande:

1 dl solrosfrön
1 dl hela linfrön
1 dl sötmandel
1 dl hasselnötter
1 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
1 dl kokosflingor
2 msk kanel
1-2 tsk vaniljpulver
1/2 dl flytande kokosolja
1/2 dl vatten

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader

Hacka nötterna

Häll nötter och fröer i en långpanna och strö över kanel och vaniljpulver. Blanda.

Blanda kokosolja och vatten och häll över nötterna och rör om.

In i ugnen och rosta i 20-25 min (tills det fått en fin färg). Rör om var 5:e minut. Låt det svalna och förvara det torrt.

Servera med Turkisk/rysk yoghurt och toppa gärna med lite bär för lite lyxigare känsla. Tycker du att den är för sur, strö gärna lite sukrin över :)

Smakligt!

Kram till er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar