onsdag 6 februari 2013

DIY pärlarmband




Fick en förfrågan om armbanden jag gör är hemlighetsstämplade och självklart är de inte det! Så jag tänkte att jag skulle lägga ut en egengjord beskrivning. Ni får ursäkta bilderna så jag gjort denna under kvällen och bilderna blir inte så skarpa då.

Shoppinglist:
* Pärlor, just denna kräver 3 olika storlekar på pärlorna. 4mm, 3mm samt 1mm (Mindre??).
* Tråd. Du behöver ha en stark tråd. Jag använder Fireline.
* Pärlnål, som är en böjbar nål.
* Låsanordning
* Gärna ett underlag i form av ett tyg eller likande. Det är lättare att ta upp pärlorna med nålen samt att pärlorna inte "sticker" iväg.

Allt material har jag inhandlat hos Baronens Present och Hobby som finns i Kalmar.

Så, vi börjar med att använda en del av låsanordningen för att fästa tråden i. Det är lättast att fästa den med en gång så man har ett naturligt stopp. Sedan börjar du med att trä upp 2 stycken 4 mm pärlor (de största), 4 stycken 1mm pärlor, 1 styck 3mm pärla och avsluta med 4 stycken 1mm pärlor. Trä alltid tråden genom de 2 sista stora pärlorna på armbandet så får du rätt avstånd. Nedan följer en mer detaljerad beskrivning med bilder.

Länka gärna till min blogg om ni använder beskrivningen så jag kan få se resultatet!

Har du frågor så hojta till, eller vill du beställa ett armband så maila mig på waterlilybyemma@gmail.com

Pärlor i olika storlekar samt pärlnålen


Tråden som heter FireLine

Hur du gör steget med de olika pärlorna.

Du får här 10 pärlor på en rad, en stor, 4 små, 1 mellan och återigen 4 små.

Nu kommer det som gör mönstret. Genom att gå tillbaka med nålen in i den andra pärlan och genom 2 stora pärlor så kommer pärlraden att lägga sig bredvid på den ena sidan.

Här ser du hur det ska se ut.


Nu lägger du till ytterligare 4 små pärlor, 1 mellan och 4 små pärlor till.
Återigen går du igenom 2 stora pärlor och drar igenom tråden. Nu lägger sig den pärlraden på andra sidan och bilder detta mönster.
Avsluta med en mellanpärla när ditt armband är tillräckligt långt. Ett bra mått är att mäta runt handleden, göra pärlraden så lång och sedan låta låsanordningen vara förlängningen så det varken sitter för hårt eller för löst.

Så här ser resultatet ut

Bild på låsanordningen som jag använde. Vill man göra till någon annan så kan man använda karbinhakar tillsammans med en förlängningskedja så har kunden ett val på hur tajt eller löst hon vill att den ska sitta. :)

Så här ser armbandet ut i sin helhet.

Lycka till med ert pärlande!
Kram på er


2 kommentarer:

  1. Kanonfint Emma!! Det har verkligen blivit din "grej" det här med armbanden... :-)
    Kram

    SvaraRadera